هر شهید پرچمی برای استقلال و شرف این ملت است . رهبر معظم انقلاب

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است




همانگونه که انسان برای حرکت از جایی به جایی، نیازمند به چشم ظاهری است تا در چاه نیفتد، همچنین برای رسیدن به اهداف متعالی و رهایی از دام فتنه ها، نیازمند به هوشیاری و بصیرت لازم است .


بصیرت
«قُلْ هذِهِ سَبیلی‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ»؛ بگو راه من این است که من و پیروانم با بصیرت کامل همه مردم را بسوى خدا مى‏خوانیم.

(یوسف _108)‏

این آیه علاوه بر اینکه نشان میدهد که رهبر باید داراى بصیرت و بینایى و آگاهى کافى باشد؛ هم چنین  نشان مى‏دهد که هر مسلمانى که پیرو پیامبر  است؛ چون به نوبه خود دعوت کننده و مبلغ  به سوى حق است، پس نباید مردم را چشم بسته و بدون آگاهی به انجام کاری ترغیب کند بلکه باید خود دارای بصیرت کافی بوده تا با بصیرت و آگاهى کامل  مردم را به سوى خدا دعوت کند.





همانگونه که انسان برای حرکت از جایی به جایی، نیازمند به چشم ظاهری است تا در چاه نیفتد، همچنین برای رسیدن به اهداف متعالی و رهایی از دام فتنه ها، نیازمند به هوشیاری و بصیرت لازم است .

 در روایت است که: (ما من‏ عبد إلّا و فی‏ وجهه‏ عینان‏ یبصر بهما أمر الدنیا، و عینان فی قلبه یبصر بهما أمر الآخرة، فإذا أراد بعبد خیرا فتح عینیه اللتین فی قلبه: فأبصر بهما ما وعده بالغیب، فآمن بالغیب على الغیب‏).

یعنی هیچ بند ه ای نیست مگر آنکه دو چشم در صورتش دارد که با آنها امور دنیا را میبیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را می بیند.

پس هرگاه خداوند خیر بنده ای را بخواهد دو چشمی را که در دل اوست می گشاید و او با آنها آنچه را خداوند در عالم غیب به او وعده داده است؛ می بیند و به وسیله غیب  به غیب ایمان می آورد. (کنز العمّال: 2/ 42 ح 3043)

بر اساس آموزه ای قرآنی و اهل بیت عصمت علیهم السلام که خود پرچمداران بصیرت اند؛ انسان باید در همه امور، اعم از زندگی و دوستی ها و دشمنی ها و موضع گیری ها و...، باید بر اساس شناخت عمیق و بصیرت عمل کند تا بتواند با شناخت خودی از بیگانه و اطمینان به حقانیت مسیر ، قدم بردارد.

مهمترین کاربرد بصیرت، زمان فتنه هاست، زمانی که جامعه دچار اضطراب و آزمایشی بزرگ قرار بگیرد که در این صورت  تنها بصیرت است که در این حال میتواند قدرت تشخیص و انتخاب را به اشخاص بدهد .

عزیزان من! تمام مشکلاتى که براى افراد یا اجتماعات بشر پیش مى‌آید، بر اثر یکى از این دو است: یا عدم بصیرت، یا عدم صبر. یا دچار غفلت مى‌شوند، واقعیتها را تشخیص نمى‌دهند، حقایقها را نمى‌فهمند، یا با وجود فهمیدن واقعیات، از ایستادگى خسته مى‌شوند

از آنجا که در  رویاروی با فتنه، حق شناسی و باطل شناسی، شرط ورود به میدان است؛ لذا امام علی علیه السلام مرتب می کوشند که به یاران خود بصیرت بدهد تا مبادا در شناخت دشمن اشتباه کرده و فریب بخورند.

و همچنین امام حسین علیه السلام تا آنجا که توان داشتند مردم را به بصیرت وشناخت دعوت میکردند، گاهی با نامه وارسال پیام ، گاهی با با سخنرانی وگاهی با ملاقاتهای خصوصی  و در نهایت با بذل جان خود ؛ راه حق را از باطل روشن نمودند ؛ تا مبادا جامعه در گرداب و امواج فتنه ها گرفتار شود . 

 

 معناشناسی و مفهوم شناسی بصیرت

اهل لغت معانی مختلفی برای این واژه بیان کرده اند، همچون ؛ عقیده قلبی، شناخت ، یقین ، زیرکی و عبرت برهان و...

اما در اصطلاح ؛ بصیرت روشن بینی و نیرویی نهانی و قلبی ؛ و فهم و درک عمیق است که زمینه تشخیص حق از باطل و انتخاب راه درست از غلط را برای انسان فراهم می‌کند.

رسول گرامی اسلام می فرمایند: لیس الأعمى من یعمی بصره إنّما الأعمى‏ من‏ تعمی‏ بصیرته‏ ؛

کور کسی نیست که چشمش نابینا باشد؛ بلکه کسی است که بصیرت نداشته باشد. (نهج الفصاحة _2373).

جنگ نرم

مرحله دوم : ضرورت و اهمیت بصیرت

بدون شک بینش و آگاهی، در مورد کارهایی که انسان انجام می‌دهد، بخصوص اعمال فردی و اجتماعی، حائز اهمیت فوق العاده بوده و در صورت نبود بینش کافی، مخصوصا در برهه‌های حساس زندگی، آدمی را تا مرحله افتادن در پرتگاه‌ها و خروج از صراط مستقیم الهی پیش می‌برد.

حال در جنگ نرم که در حقیقت اقدامات روانی و تبلیغات رسانه ایی ، خود جامعه را هدف قرار داده ، در این چنین شرایطی که بمباران اطلاعات و انفجار اندیشه های مسموم در جامعه جریان پیدا میکند ، اینجاست که شناخت دوست از دشمن مشکل می شود . و در این فضای غبار آلود و مسموم ، تنها سپر و سلاحی که قادر است انسان را به سلامت و سعادت رهنمون کند ، همان بصیرت و روشن بینی است.

بنابر این یکی از اهمیت های بصیرت این است که در حربه نرم  بهترین سلاح و سپر است.

در نگاه قرآن و اهل بیت عصمت، در جنگ نرم، دشمن با حقیقت و حق رویارویی کرده و برای مسموم کردن عقاید حقه مردم از هیچ کوششی فرو گذار نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۴
اعظم جلیلی

 

چگونه فضای سایبر در خدمت جنگ نرم قرار می‌گیرد!
 

فضای سایبر یا فضای مجازی به عنوان کلید محیط الکترونیکی است که ارتباط افراد انسانی را با تکیه بر ابزارهای خاص " الکترونیکی مخابراتی " به صورت سریع و سهل برقرار می‌سازد. این محیط با کارویژه‌های معین خویش، بستر مناسبی را برای پیگیری و تبیین آنچه امروز به " منازعات نرم " مشهور است ایجاد می‌نماید.
منازعات نرم اشکالی از منازعه است که با تکیه بر ابزارهای غیر خشونت‌آمیز تغییر و دگرگونی در جوامع و به عبارتی سلطه به شیوه بکر، جذاب و پیچیده را دنبال می‌نماید. جنگ نرم، معلول تدابیر مراکز امنیتی و بنیادهای استراتژیک غربی برای طراحی اشکال جدید سلطه است. در این شیوه از منازعات، تسلط بر افکار عمومی و دستیابی به اهداف سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی اقتصادی، از طریق اقناع از یک طرف و ایجاد درگیری مستقیم برای مخاطب به گونه‌ای است که طراحان جنگ نرم با پرداخت حداقل هزینه‌ها، حداکثر استفاده را ببرند. ثانیاً برآیند این دگرگونی به صورت بلند مدت و با اطمینان بیشتری خواست‌ها و مطالبات جوامع سلطه‌گر را تأمین کند.
منازعه نرم بر اصول و روش‌های متعددی استوار است، مهم‌ترین اصل اجتناب از خشونت‌های فیزیکی و پای‌بندی به پروسه عدم خشونت است و تأکید بر مفهوم فیزیک ناشی از این گزاره است که در این تئوری معیارهای خاصی برای عدم خشونت تجویز می‌شود.
1ـ خشونت غیر فیزیکی و به عبارتی خشونت در اشکال فکری- فرهنگی را نفی نمی‌کند. درگیری‌های فکری ـ فرهنگی از بسترهای مساعد برای تداوم چنین گفتمانی است.
2ـ پرهیز از خشونت به معنای پرهیز از اشکال خشونت فیزیکی نیز نیست. بلکه خشونت در این تئوری از ابزار قالب و رایج به ابزار فرعی و تئوریزه شده تبدیل می‌شود. برهمین اساس در فاز عملیاتی جنگ نرم خشونت‌های متعددی به صورت درگیری مستقیم ویژه به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای هدایت جنگ نرم تبدیل شده است. ویژگی منحصر به‌فرد فضای سایبر هم ابزارهای مورد نظر را در اختیار مجریان براندازی نرم می‌گذارد. همچنین کار ویژه‌های جنگ نرم به عملی‌ترین وجه نمایان می‌شود.

تمرکز دشمن بر فضای مجازی در هدایت جنگ نرم
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۳ ، ۲۰:۲۲
اعظم جلیلی

در این روش، رسانه ها نقشی اساسی داشته و موظف به اشاعه ی اسلام آمریکایی در راستای محو ارکان اصلی اسلام ناب محمدی (ص) هستند که این روند خود از زیر مجموعه های جنگ نرم می باشد زیرا اعتقادات و افکار مردم را نشانه رفته و با ملایمت و مسالمت عمل می کند.

تصویر ایران









اسلام آمریکایی اصطلاحی است که توسط امام خمینی (ره) برای توصیف نوعی اسلام جعلی استفاده می شد. 

ایشان "اسلام آمریکایی" (American Islam) را شامل مواردی چون اسلام اشرافیت ، اسلام سازش ، اسلام مقدس نماها ، اسلام ذلت ، اسلام پول و زور ، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین ذکر می‌ کنند که گسترده ترین منبع اشاعه ی آن رسانه های فارسی زبان ماهواره ای هستند و آنچه که امروزه بر همگان آشکار گشته این می باشد که ، اسلام در بیشتر رسانه‌ های تبلیغاتی غرب ، "خطری بزرگ برای تمدن غربی" به حساب می آید و مسلمانان نیز عموماً گروه‌ های خشونت طلب و تندرو که جهاد را پیشه‌ ی خود قرار داده و به چند همسری (تعدد زوجین) اعتقاد دارند و مخالف سکولاریسم و آمیختگی با دیگر مردم هستند ، شناخته شده ‌اند و  همین امر باعث شده تا رسانه های مخالف با به تصویر کشیدن کشف حجاب ، روابط آزاد بین زن و مرد ، سکولاریسم و ... مردم را به اسلام آمریکایی سوق داده تا از این راه وجهه ی اصیل اسلام را خدشه دار نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۳ ، ۰۵:۰۴
اعظم جلیلی