در حالی که به گفته رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای۲۰ برابر بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران برای پروژه‌های مطالعاتی یک بازی با آموزش سبک زندگی غربی از سوی شرکت صهیونیستی (EA (electronic arts سرمایه‌گذاری می‌شود، ‌در کشور ما هنوز چندان توجهی به این رسانه تأثیر‌گذار نمی‌شود و اندک بودجه موجود در این حوزه نیز صرف تولید بازی‌هایی شده که درست شبیه نمونه‌های وارداتی بر اساس فرهنگ غربی ساخته شده‌اند.


بازی‌های رایانه‌ای

در حالی که به گفته رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای۲۰ برابر بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران برای پروژه‌های مطالعاتی یک بازی با آموزش سبک زندگی غربی از سوی شرکت صهیونیستی (EA (electronic arts سرمایه‌گذاری می‌شود، ‌در کشور ما هنوز چندان توجهی به این رسانه تأثیر‌گذار نمی‌شود و اندک بودجه موجود در این حوزه نیز صرف تولید بازی‌هایی شده که درست شبیه نمونه‌های وارداتی بر اساس فرهنگ غربی ساخته شده‌اند.

امروز شاید حتی دیگر دنیای رسانه‌های یک‌سویه‌ای همچون سینما و انیمیشن نیز به پایان رسیده باشد. دنیای غرب برای تغییر ذائقه و سبک زندگی مردم دیگر کشورها از رسانه‌ای بسیار کارآمد‌تر استفاده می‌کند؛ ‌رسانه‌ای که بر خلاف سینما و انیمیشن مخاطبش منفعل نیست، بلکه مخاطب در جریان بازی رایانه‌ای زندگی می‌کند، انتخاب می‌کند، می‌جنگد، ‌پیروز می‌شود و در خلال تمام این فعالیت‌ها کم کم متوجه می‌شود چقدر نگاهش به زندگی تغییر کرده و ناخودآگاه مجری سبک زندگی القا شده در جریان بازی‌های رایانه‌ای شده است.

 

سیل بازی‌های وارداتی به کشور و در دسترس و ارزان بودن آنها، خود بیانگر یک برنامه‌ریزی گسترده برای تغییر سبک زندگی مردم کشور آن هم از طریق مخاطبان اصلی این بازی‌ها یعنی جوانان و نوجوانان است.

 

بازی‌های رایانه‌ای زیر پوست جامعه تزریق می‌شوند

 

مهندس مهدی حق‌وردی، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «جوان» ‌درباره این بازی‌ها می‌گوید‌: در برابر بازی‌های رایانه‌ای سه رویکرد وجود دارد. رویکرد نخست رویکرد سرگرمی است که این درست همان نقطه آسیب‌پذیری ما از بازی‌های رایانه‌ای است، زیرا هم مردم و هم مسئولان بازی‌های رایانه‌ای را در حکم یک سرگرمی می‌دانند.